К основному контенту

Письмо краеведа Николая Понпы из Голинки 26 апреля 2018


Добрий деньТетяно Сергіївна! Я спочатку не второпав,хто така Т.Сіліна і чим викликаний у неї інтерес до мене.Відповідаю на Ваші запитання:1.Будинок Дорогокуплі справді згорів рік тому.Ударила блискавка.Будинок нічийний,використовувався сусідами як приміщення для зберігання сіна. Того злощасного дня у другій половині дня закладали нову порцію привезеного сіна.Насувалась гроза,вдарила блискавка у димар,сіно миттєво спалахнуло,зачепила і 15-літнього хлопчину,який допомагав складати сіно.На щастя Його терміново відвезли в лікарню в реанімацію.На щастя вижив.А будинок згорів.Гасили пожежу кілька пожежних м ашин ,але,але....Частково зберігся цегляний цоколь від землі.Будинок дерев'яний,швидко згорів,а цегла,якою він був обкладений,лежить навколо цоколя. Місяць куріло згарище,тепло було стояти там.Я їздив, дивився .... Взяв напам'ять кілька цеглин.На одній вибито букву "Д". Це клеймо виробника цієї цегли.Буква "Д"-початкова буква прізвища виробника.Хто він...Дорогокупля чи хтось інший-не знаю.Вигадувати не буду.

Уже немає і приміщення панського млина. Він був розпайований і власники продали на розбір.

Звичайно ,я збирав матеріали про Голінку, в тому числі і про Дорогокуплів з однією метою-написати історію села.Доки живий буду старат ися реалізувати свою мрію.
Дуже вчасно Ви приїхали в 2012
Добре,що сфотографували все для себе,для пам'яті.
Коли писатиму історію,не можу сказати.15 липня минулого року я їздив на Дніпропетровщину на зустріч зі своїми учнями...35 років як закінчили школу. Саме там виникла ідея написати спогади про свою пошукову роботу з учнями,присвячену дослідженню подвигу одного з 18 героїв,які штурмували Безіменну висоту 224,1 в Калузькій області РФ. Пам'ятаєте пісню "На Безіменній висоті"? "Дымилась роща под горою и вместе с ней горел закат. Их оставалось только трое из 18 ребят". Так ось зараз завершую писати.Про сам подвиг (в Інтернеті багато про нього матеріалів),про Артамонова О.О.-земляка мешканців Варварівки (там я працював у школі),про нашу пошукову роботу. Прив'язую до нинішньої російсько-української війни. Ну,а після цього приступаю до історії Голінки.
Добридень!!! 1.Якщо Ви плануєте відвідати Голінку, то я Вам не потрібний.Екскурсійну стежку по місцям Вашого роду в межах села проклав.Гадаю,за 5 років не забули.Пройдете повільною ходою,заглибитесь у роздуми.....

2.Є другий варіант:мотрнутись по навколишніх селах,пов'язаних з родиною Дорогокуплів.

Будь ласка,не перебивайте,Я багато що хочу зараз сказати.Прочитаєте по закінченню

Продовжу.Це,насамперед,Ярошівка,Свиридівка,Лука,Ручки,Білогорілка,Степуки і ЛОХВИЦЯ. В такому разі я буду потрібний.Але Вам потрібно приїхати на своєму транспорті,як тоді,у 2012 р
На моє переконання ,у Лохвиці КОРЕНІ ДОРОГОКУПЛІВ.Там найбільше поширене прізвище таке.Просто на поч. ХХ ст.Ваш прапрапра...перебрався у Голінку,придбав ділянку землі і пустив свої корені.Можна відвідати місцевийінші цікаві місця.До речі, в Лохвиці народився композитор І.Дунаєвський. До 1923 р голінка підпорядковувалась,як і Ярошівка,Нова Гребля,Залатиха,Свиридівській волості (по нинішньому-сільрада) Лохвицького повіту (як нині -район ) Полтавської губернії ( по-нашому-області) Від Голінки до Лохвиці 20 км.
3.Я уважно прочитав на Вашій сторінці усі Ваші монологи,діалоги.Ви правдолюб,то ж попробую розповісти те ,про що не наважився у 2012.Спонукали висновки,які Ви зробили після прочитання спогадів своєї покійної родички (Цікаво,хто вона,як її прізвище).Так ось,у Прокопа Омеляновича рано померла дружина,у 30 років.Він вдруге не одружувався,але в нього були любовниці.
Одна із служанок завагітніла від нього.Пан вирішив віддати її заміж за свого молодого конюха.Але йому на вушко нашептали інші служанки,що вона чекає дитину від старого пана.Хлопець упирався,не хотів одружуватися,Тоді пан пообіцяв дати йому ділянку землі і побудувати будинок.Це влаштувало конюха.Він одружився,а пан виконав свою обіцянку.У молодої пари,крім панської,ще було двоє і своїх діток і жили молодята душа в душу
Старий пан підкотив до іншої служанки - КИРПАНЬ НАСТІ МИТРОФАНІВНИ.Кажуть,гарна дівчина зовні,ефектна,родом із сусідньої Нової Греблі.Недалеко від свого будинку,який Ви бачили,на кутку Лісок купив у людей ділянку землі,побудував чималенький будинок,поселив туди свою коханку і навідувався частенько.Від нього вона народила 10 дітей:Єфросинію,Івана,Павла,Георгія,Семена,Наталії,СтепанаЙосипа,Анну,Катерину.Двоє діток померли,решта виросли стали хорошими робітниками-ковалями,столярами.Одна донька була навіть ланковою у колгоспі.

Всі діти зафіксовані у метричних книгах Голінської Успенської церкви.У дужечках примітки-незаконнонароджені. Ці діти носили прізвище Кирпань,а по -батькові-Митрофановичі.

Ваш прапрадід Володимир часто сварив свого батька за таку поведінку,говорив,що йому соромно перед людьми.

Колись я писав Вам,що дружина Прокопа Омеляновича та кілька її дітей похоронені на церковному погості,тобто на кладовищі біля церкви. Самого ж Прокопа Омеляновича поховали на звичайному приходському кладовищі,поруч із рядовими голінчанами.Гадаю, це пов'язано з амурними походеньками пана.Усе село знало,церква перелюбство вважає гріхом,таке моє суб'єктивне пояснення,чому він не попав на церковний погост.
У селі Свиридівці мені розповіли ,як 13-літня свиридівська дівчинка завагітніла від молодого Дорогокуплі.Якого саме-Володимира чи Івана-ніхто уже не знає.Але гвалтування не було.По добрій волі.Якось умовив,Тільки приклав пальчика до рота і попросив:"Нікому-нікому не розказувати".Але живіт росте,мати побачила,стала допитуватися,а коли дізналася,то,щоб уникнути ганьби,видавила плід з доньки.Дівчинка дуже плакала.вона хотіла народити ....
У ті часи це була типова картина,Багаті люди вели себе з простими дівчатами як заманеться.У 1970-і,коли я працював на Дніпропетровщині,возив своїх учнів у Ясну Поляну-в маєток письменника графа Л.Толстого.Один старенький місцевий чоловік розповів нам:у Льва Миколайовича було понад 90 незаконнонароджених дітей.Усі гарненькі яснополянські дівчатка проходити через його руки,але він нікого не образив.Усіх повидавав заміж,наділив землею,побудував житло.
4. Коли перший раз читав Ваші монологи,звернув увагу на Вашу тягу до всього єврейського.А це знову переглянув - і не знайшов цього монологу.Містика якась.Чи Ви видалили недавно,чи я в іншому місці прочитав.Та ні уна Вашій сторінці прочитав.А мову веду ось до чого...
У 2010 р.у селі Луці я знайшов 89 річного учителя Авраменка Федора Трохимовича.Те,що він мені сказав,-еврика!!!Його мати Завгородня Катерина Федотівна - голінчанка-багато розповідала про родину Дорогокуплів. Вона сказала наступне: ДОРОГОКУПЛІ-ЄВРЕЇ-ВИХРЕСТИ. Що це означає? З іудейської вони перейшли у православно-християнську віру.
Мотиви? На мою думку,це давало право брати участь у суспільно-політичному житті Російської імперії.Це моє суб'єктивне бачення.Документального підтвердження цього факту у мене немає.
У метричній книзі Голінської Успенської церкви я знайшов факт вихрещення у православну віру. дівчини - єврейкиМери Лейбівни Браславської,міщанки з села Білогорілка (село одразу за річкою Сулою напроти Голінки. Ви бачили його з високої голінської кручі.
Опишу цю процедуру.24 серпня 1902 року Мері пише прохання на ім'я голінського сільського старости Ф.Ковшика:"Я,нижеподписавшаяся из Иудейского происхождения,живущая в селении Белогорелки,дочь мещанина г. Пирятина Мери Лейбова Браславская,даю сию подписку в том,что вследствии искреннего убеждения моего в истинности Христианской веры восточно-православного исповедания и ложности моей прежней веры Иудейской,желаю принять святое крещение по обряду Православной Церкви и буду содержать оную до конца жизни моей неизм енно,искренно и непритворно.В чем и подписываюсь:дочь мещанина г.Пирятина Мери Лейбова Браславская"
Під її проханням сільськи й староста напи сав:"Что действительно на сей подписке учинена подпись мещанки г.Пирятина Мери Лейбовой Браславской есть собственная ея ручная подпись в том подписом своим и приложением казенной печати удостоверяю 1902 года августа 24 дня" Стоїть підпис старорсти і відтиск печатки
25 серпня 1902 р. в метричній книзі запис:"Просвещена святым крещением г.Пирятина мещанка Мери Лейбова Браславская Иудейского исповедания 22 лет и наречена во святом крещении АЛЕКСАНДРОЙ.
Того же дня (25) в метрической книге появилась следующая запись:"25 августа 1902г. новопросвещенная мещанка Александра Митрофановна Браславская венчалась с белогорилчаненом Жарий Афанасием Егоровичем 22-х лет". Думаю, Ви зрозуміли навіщо Мері закортіло поміняти віросповідання

5.Ви цікавитесь,чи я що -небудь друкував у пресі.Так, але це публіцистика. Після агресії "братньої"Росії я пережив стрес,кілька місяців не міг спати.. Тільки зараз помальненьку вихожу зі стану шоку. Я не


Я так вірив у благородність російської нації.Визволителі...миролюбці....Дурня!!!! Ведутьяк фашисти.Я у своїх статтях висловив свою позицію щодо агресії,не міг мовчати.Є дослідження назви села ОВЛАШІ (у ньому живу зараз)
Я вишлю деякі Вам,щоб знали мої політичні переконання,але дайте свою адресу.У мене є адреса Вашої мами (Проспект Гагаріна,буд191,кв.69 61080).
6. Про Ваші "Фронти". Похвально,що багато і скрізь встигаєте.Значить,енергії-аж через вінця.І все ж ,на мою думку, бажано обрати пріоритети,зосередитися на них.Цікавитесь своїм родоводом-прикладайте зусилля:дослідіть архіви Ки ївського університету,виясніть на якому факультеті навчався Ваш прадід,порийтесь у Державному архіві Полтавської області. Дослідіть походження прізвища ДОРОГОКУПЛЯ. Мовби просте,відповідь на поверхні,та чи так насправді. 25 років я збираю матеріали по Голінці.По крихтам збираю.Робота вимагає великого терпіння,часу. Голінка-не Харків, про неї мало писали у книжках,повітовій та губернській газетах,лише у статистичних звітах.У мене зберігається копія листа,адресованого Вам і Вашій мамі,Наталії Іванівні, від 14.02.2012 р. Там я багато поставив проблемних питань,на які не знайшов відповіді. То ж прикладайте зусилля,спробуйте хоч щось розшукати.Я не буду хвастати,але багато узнав про Дорогокуплів. І все виклав Вам І Ользі Гайдуковій.Я вдячний усім нащадкам голінських Дорогокуплів за надзвичайно цінні фотографії,за спогади,за допомогу мені.Раджу познайомитися з видатними людьми нашого краю,з якими спілкувалася,дружила родина Дорогокуплів:картограф Іван Панасович Стрельбицький,М.І.Туган-Барановський...Почитайте про них в Інтернеті. Ваша бабуся писала вірші,друкувала в газетах.Спробуйте зібрати їх,видати окремою збірочкою.....У царині Вашого родоводу ще дуже багато роботи.Бажаю успіхів.
6.Ви гарно пишете. Із нічого (таке у мене відчуття) з'являються цікаві сюжети. Багата фантазія,вишукана мова,Приєднуюсь до думки читачів:Вам треба писати.
7. Усі ми, прості смертні, з "плюсами" і "мінусами". Дорогокуплі- не виняток. Але писати про них буду в дусі статті "Голінські Дорогокуплі",яку Ви читали. Тобто,ПОЗИТИВНО.Голінчани про Володимира Прокоповича похвальної думки.Щодо амурних історій...На сьогодні вони сприймаються як буденні явища.

8.На Вашій сторінці прочитав "Сергій Гайдуков". Я правильно зрозумів,що він-нащадок Ольги Гайдукової?


З 1 травня і протягом літа я буду дуже рідко виходити в Інтернет. Якщо у Вас з'явиться потреба поспілкуватися зі мною,зробіть це зараз.


P.S. 1.У Свиридівці ще раніше згорів будинок пана Терешкевича. Немає чого дивитися. 2.Передайте привіт від мене Наталії Іванівні.

Мой ответ: Николай Никифорович, пришла поздно домой, а тут в сообщениях целая "Санта Барбара" )). Очень интересно, огромное Вам спасибо за труд. Я приношу извинения, что отвечаю Вам постоянно на русском языке, как-то невежливо получается. Но у меня технически нет возможности: в телефоне есть украинский, но нет английского, а в ноутбуке, откуда пишу Вам, нет украинского. Поэтому так. Теперь по пунктам. Моё исследование харьковской родословной линии (по отцу) научило меня верить только документам. Даже очевидцы со временем забывают и путают факты. Это относительно евреев. Пока не попадётся запись о том, что какая-нибудь Сара(как та Мэри) крестилась ради замужества с Дорогокуплей(любым из них), то все наши догадки будут только догадками. О евреях я писала, что мне нравится еврейская и индейская музыка. Но это такое...кому-то арабская нравится, например. Это ни о чём не говорит. Да, было такое сообщение на моей странице. Я периодически чищу её. Наверное, удалила.
Родственница, воспоминания которой я читала - это по линии отца моего, она из других мест совсем.

Статьи высылайте, конечно. Мой адрес, как и у мамы, только кв.82. Мы в одном доме живём.

Мама с уверенностью отвечает, что отправляла Вам ответ на письмо Ваше. Так что, возможно, оно затерялось, не дошло. Я попрошу её написать ещё раз.

Привет тоже передам, спасибо.

Ольга Григорьевна умерла. Теперь я общаюсь в интернете с её сыном Сергеем Гайдуковым. Всё Вы верно заметили.

Касательно "фронтов", у меня есть основной фронт - моя семья и дети. Это осознанный выбор. Всё остальное - как Бог даст. Хотя, безусловно, генеалогия, как и история - это интересно.

Ещё раз огромное спасибо за труды и потраченное на письмо Ваше время!
















































Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Впечатления от прочтения мемуаров Бережановой (Подлиняевой) Ольги Тимофеевны

Эти бесценные записи попали ко мне от семьи Слепченко, а им были подарены нашими московскими родственниками - потомками дедушки Васи Подлиняева и его жены бабушки Ляли. Записи сделала сама бабушка Ляля (Ольга Тимофеевна). Поскольку без согласия дарителей я не имею права публиковать мемуары, хочу поделиться с читателем моментами, которые меня наиболее впечатлили и заставили посмотреть на историю всей страны и на события, происходящие в государстве в 1 пол. 20 века, под несколько другим углом. Итак, что же я для себя вынесла из прочтения мемуаров? О чём узнала? 1. О том, что в старину среди купцов 1 гильдии так же, как и сейчас среди "мажоров" и олигархов, были не только уважаемые люди, но также и пьяницы, развратники, тираны. О том, что легко можно было проиграть в карты несколько деревень крестьян и пропить конный завод рысаков. 2. О том, что , пардон, блядство проявлялось не просто в отсутствии хозяина ночами дома. Можно было, к примеру, привезти домой княжну (каждую

Голинка 11-12 мая 2012 года